Læringsmål 1
1
Jeg beregner en linjes hældningskoefficient ud fra en formel.
2
Jeg gennemfører en regressionsanalyse i GeoGebra med henblik på at afgøre, om en sammenhæng er lineær.
3
Jeg anvender en regressionsanalyse som matematisk model til at forudsige, hvad der vil ske fremadrettet.
Læringsmål 2
1
Jeg forklarer ud fra en stykkevis lineær graf, hvad der sker i en hverdagssammenhæng.
2
Jeg tegner den stykkevis lineær funktion ud fra angivne forskrifter og disses definitionsmængder.
3
Jeg angiver for en stykkevis lineær graf forskrifterne samt disses definitionsmængder.
Læringsmål 3
1
Jeg konstruerer grafer ud fra forskrifter, som beskriver en ligefrem proportionalitet.
2
Jeg skelner mellem lineære funktioner som er ligefrem proportionale og som ikke er.
3
Jeg giver eksempler på hverdagssammenhænge, der kan beskrives som ligefrem proportional og angive de tilhørende definitionsmængder.
Læringsmål 4
1
Jeg beskriver, hvilken betydning koefficienterne i en andengradsfunktion har for parablens udseende.
2
Jeg undersøger billeder i GeoGebra ved regressionsanalyse med henblik på at afgøre, om der er en sammenhæng, som kan beskrives ved en andengradsfunktion.
3
Jeg afgør ud fra nulpunkter og toppunkter på en andengradsfunktion sammenhængen mellem graf og hverdagssituation.
Læringsmål 5
1
Jeg beskriver, hvilken betydning koefficienten a har for hyperblens udseende.
2
Jeg anvender Ohms lov til at forklare, hvad omvendt proportionalitet er.
3
Jeg gennemfører en regressionsanalyse ud fra indsamling af egen data til at beskrive en omvendt proportional sammenhæng.